|
||||||||
|
Vorig jaar verscheen het Latin-jazzalbum “Table For Five” van de toen bij ons nog heel onbekende Amerikaanse muzikant Juan Carlos Quintero, van Colombiaanse afkomst en al op gitaar spelend sinds zijn achtste levensjaar. Het leek toen alsof er een gezellig tafeltje in een chic restaurant werd gereserveerd voor vijf personen en de verwachtingen voor een exquis diner erg hoog waren. De verschillende gangen tijdens dit muzikale eetfestijn bestonden uit de nummers die op dat album werden opgenomen. Nu verschijnt de opvolger van “Table For Five” en die plaat werd “Desserts…” genoemd, daarmee in de culinaire sferen blijvend. Of deze nagerechten van Juan Carlos Quintero even lekker zullen smaken als de delicatessen van het vorige album willen we hier graag even voor u evalueren. De instrumentalisten die de nummers op deze plaat hebben ingespeeld zijn Juan Carlos Quintero zelf op gitaar, Eddie Resto op basgitaar, Joe Rotondi op piano, Joey DeLeon op congas en percussie en Aaron Serfaty op drums. Alle volledig instrumentale nummers op deze plaat worden door Juan Carlos Quintero op zijn gitaar ingespeeld onder verdere begeleiding van piano, contrabas, drums en percussie. Voor de selectie van deze liedjes ging hij grasduinen in de Latin-getinte tracks uit de Zuid-Amerikaanse en Caraïbische regio’s voor nummers als “Recado Bossa Nova”, “Estampa Cubana” en “Insensatez”. Die werden aangevuld met enkele klassiekers uit de moderne muziekgeschiedenis, zoals de twee nummers die we voor de video’s bij deze recensie hebben weerhouden: de jazzstandaard “Tangerine” die in 1942 voor het eerst werd opgenomen door ‘Jimmy Dorsey And His Orchestra’ of het op de tweede audiovideo te horen nummer “Moondance” uit het rijke repertoire en de gelijknamige plaat uit 1970 van de Ierse bard Van Morrison. Andere jazzklassiekers die hier aan bod komen zijn “Along Came Betty” dat in 1958 voor het eerst op de plaat “Jazz Profile” van ‘Art Blakey & The Jazz Messengers’ te horen was, naast het instrumentale “A Night In Tunisia” dat in 1944 door ‘Dizzy Gillespie & His Sextet’ werd opgenomen en “Nature Boy”, een jazzhit voor Nat King Cole die in 1948 gedurende 48 weken in de hitlijsten stond. Anderzijds stamt het reeds in 1939 door ‘Frank Sinatra & The Harry James Orchestra’ gezongen nummer “All Or Nothing At All” uit het ‘swing’-genre. Ook uit het popcircuit werd een nummer geselecteerd met “Music To Watch Girls By” dat in 1966 in de hitlijsten kwam in de instrumentale versie van ‘The Bob Crewe Generation’ en later van een tekst werd voorzien om zo een hit te worden voor Andy Williams in 1967. (valsam)
|